Fotoutmaningen




Vi är bäst på att komma på namn, eller hur?

Annie och jag har startat detta lilla projekt tillsammans för att vi ska utmana oss själva och (förhoppningsvis) bli bättre på att fota. Tanken är att vi lägga upp ett foto på bloggen varje vecka som passar in i veckans tema. För att tänka mer fotografi har vi satt som regel att automatfunktionen är ett ajabaja och manuellt läge är att föredra (men bländar/slutarprioritering är tillåtet). Om det är någon därute som också vill pröva på det här så är det bara fritt fram att låna mallen (men länka gärna tillbaka till våra bloggar), lämna gärna en kommentar också så får vi se vad du fotar! : )

Plötsligt händer det, eller något


Sitter hemma och helt plötsligt knackar någon på dörren. Det visar sig att det är vår vaktmästare som kom förbi med en presentkorg för att välkomna oss till Norrporten (vi hyr av dom). Inte helt fel kan jag ju säga! Nu tror jag att man ska ta en kopp te och en chokladbit eller två.

Det där med hudvård


Varför inte ha retoucherade bilder för att uppmana till bra hudvård? : D

 

Jag tänkte gå igenom lite snabbt det där med hudvård och ge lite allmänna tips som jag brukar tänka på när jag tar hand om mitt ansikte. Det är inget du behöver följa till punkt och pricka och du väljer själv vilka delar du vill ta till dig. Men ja, det är är iaf min guide till optimal hud. (Tar inte upp något speciellt om acne eftersom jag inte har någon erfarenhet av det)

Grunden till en bra hy är dina vardagliga hudvårdsrutiner. Själv ser jag grunden som tre moment -Rengöring, ansiktsvatten och återfuktning.

 

Rengöring

Under dagen utsätts din hud för smuts, damm och diverse orenheter (ev. en hel del smink också). Det är viktigt att tvätta bort all smuts varje kväll för annars kan de täppa igen porerna och skapa finnar och utslag. Använd intevanlig tvål och vatten! Tvålen kommer torka ut din hy vilket i värsta fall leder till fler finnar, tänk också på att bara vatten inte tar bort all smuts.

Produkt att att skaffa: Det finns jättemånga olika produkter du kan använda för att rengöra ansiktet och det finns något i varje prisklass också. Det du ska tänka på är att du köper en tvål som passar din hudtyp. Om du inte vet vilken hudtyp du har så kan du be om hjälp, men för ett mer exakt svar så kan man gå till en hudterapeut. Jag själv använder ett ansiktsmjölk för torr och känslig hy med rosenvatten i. Om du vet vilken hudtyp du har men är osäker på vilket märke du ska köpa rekommenderar jag att kolla runt efter olika "reviews" på internet.

 

Ansiktsvatten

Nästa steg är att använda ett ansiktsvatten. Du tar alltså lite ansiktsvatten på en bomullstuss/padd och baddar ansikte och hals med den. Detta gör du för att ta bort de sista resterna från rengöringen och återställa hudens PH-balans (ett bra ph-värde är nödvändigt för att huden ska kunna skydda sig mot fria radikaler). Det hjälper även till att förminska porerna och förbereder huden för att ta in fukt.  Jag använder ett ansiktsvatten för torr och känslig hy, även här med rosenvatten.

Grejen med rosenvatten: Rosenvatten är en naturlig och mild ingrediens/produkt som hjälper huden att ta åt sig fukt, minska porerna , tillför fukt, vitaminer och antioxidanter etc. Ett bra tips är att spraya/badda huden med rosenvatten innan du applicerar din hudkräm (detta gör att din ansiktskräm håller längre och blir med effektiv). Ett annat bra tips är att fukta ansiktet på morgonen med vattnet för en uppiggande effekt.

 

Återfuktning

Sista steget är att återfukta huden med en dag/nattkräm. Detta tillför fukt och näring till huden och skyddar den från smuts, damm och andra luftföroreningar. Skillnaden mellan dag och nattkräm är att nattkrämen är fetare än dagkrämen och ger mer näring och fukt. Men eftersom att nattkrämen är fetare lämpar den sig sällan som sminkunderlag. Men kort och gott kan man tänka att Dagkräm - Skyddar huden, Nattkräm - ger huden näring. Sen finns det ju också fler ändamål beroende på vilken hundkräm man skaffar.

Att tänka på: Här är det jätteviktigt att använda en fuktkräm som är anpassad för din hudtyp (låt gärna resten av dina hudprodukter vara det), många av de vanligaste hudproblemen kan bero på att du använder fel ansiktskräm.

 

Min dagliga rutin ser ut såhär

Morgon: Ansiktsvatten + dagkräm

Kväll: Rengöring, ansiktsvatten och nattkräm

 

Övriga saker du kan göra för din hy

Peeling - Man kan/bör peela ansiktet ca 1-2 gånger i veckan, eller efter behov. Detta gör man främst för att avlägsna de döda hudcellerna men det rengör också på djupet (men gör du det för ofta skadar du huden) samt gör så att huden lättare kan ta upp näringen och fukten från dina produkter. Skillnaden mellan skrubb och peeling är generellt att en skrubb är mer grovkorning och en peeling är lite finare.

 

Ansiktsmasker - Om man vill lyxa till det lite extra så kan en ansiktsmask vara det rätta. Använd gärna med jämna mellanrum. Du kan variera vilken storts ansiktsmask du använder efter behov. En rengörande mask om du behöver lite extra rengöring. En återfuktande eller uppiggande mask är bra på vinterhalvåret då huden ofta blir torr. Man behöver inte alltid springa iväg och köpa en ansiktsmask från butiken, det funkar även att göra egna hemma av saker du har i kylen och skafferiet. Kolla upp vilka recept som passar just dina behov på Internet.

 

Lite att tänka på

Försök undvika produkter som innehåller alkohol eftersom att de torkar ut huden. Tänk på att parfymerade produkter kan irritera om du har känslig hy. Sen kan du också:Äta hälsosamt, Sova bra (alltså lägga dig i tid), Stressa mindre, Motionera, Undvika för mycket sol (var noga med solskydd under tex sommaren), Låta bli att röka, Dricka måttligt med alkohol, Drick vatten, gärna 2-3 liter per dag.

 

Sist och nästan viktigast! Om du får finnar - Kläm dom inte! Jag vet att det är jättesvårt och jag själv kan knappt låta bli. Men läkningsprocessen blir bara ännu längre. Men om den nu går sönder, var inte där och pilla (du får bara in mer smuts i porerna och såret = fler finnar)  utan badda gärna med något antibakteriellt medel och sätt eventuellt på lite antiseptisk salva. Då läker det som snabbast.

Och det var väl var jag hade att säga, hoppas att ni fick någon nytta av allt det här och lämna gärna förslag på om ni vill ha några fler tips. Tex hur man lägger rouge, att tänka på när du lägger en bas etc. Lycka till med hudfixeriet! : )


Just chillin'

Chillar i Pengsjö och är hundvakt veckan ut. Sen tycker jag att ni kan hitta på något med mig nästa vecka! För det är min sista lediga vecka på ett tag nu för sen börjar jag arbeta heltid. Kan inte beskriva hur skönt det ska bli att få göra något på dagarna, har varit ledig sen juni. Så efter fyra månaders "vad ska jag göra idag" blir det awesome med att få sysselsätta sig men något. 

Idag har det planerats en hel del också! En hemlis och en massa planer för nästa uppcon, Sean vill nämligen att vi ska cosplaya och jag försöker frenetiskt komma på något som är kul men jag inte kan faila på. Sjukt svårt men jag ska försöka lägga upp skisser på vad det står mellan senare.

Sakta vi gå genom stan


Idag är det rep med finaste D.I och det firar vi med en bild på bandet! : D (en ganska fail bild, men gruppbilder blir sällan bra.. :< hoppas ni ser vilka ni är) Vi har nya låtar på G och hoppas på att få spela in dom snart. 

Idag lyssnar jag på på Monica Zetterlund och fransk+engelsk jazz från 40-50talet. Nu blir det nog ett bad och sen ska jag läsa igenom en massa papper jag fick från jobbet.

Det där med valet

Kom och se på valvakan med mig på Söndag@hamnmagasinet 18.00! : D
Förövrigt har jag otroligt svårt att bestämma mig, men jag kommer ju ändå inte få rösta i år så det kanske inte gör så mycket. Men bitter är man, att fylla år två månader för sent och sedan betala 300000kr i skatt de kommande 4 åren och inte få säga till vad jag vill att de ska gå till D: Men hur som haver, kom till valvakan och var mysig. 

imorgon ska jag tvätta i den nya tvättstugan för första gången, ska nog försöka göra en provomgång på Linus kläder utifall de skulle krympa, missfärgas eller liknande (jag vill ju inte riskera de få kläderna jag har)... eller något.

Dr.Morgan

Passar på att slänga in en kort uppdatering nu när jag är hemma hos föräldrarna och faktiskt har tillgång till internet. I helgen hade jag och Annie planerat att spela "Zelda ocarina of time". Vi hann börja där på fredagen innan Linus, Hanna och Sam svängde förbi och vi stack ut för att äta middag och sedan återvända till att spela modern warfare 2 istället, alla fick köra skoter och skjuta med sniper och jag kan stolt säga att jag inte var så dålig ändå! Jag och Annie for till bondens marknad under lördagen och vi passade även på att köpa ansiktsmask och ha minispa medan vi fortsatte med vårat zeldaspelande och kvällen blir minnesvärd på sitt sätt. Kan ju lägga in att Annie är bäst iaf.

Sen har jag kommit fram till att jag har en ganska ohälsosam relation till smink, har suttit och fixat önskelista på en massa saker som ska beställas. På listan är bland annat en massa läppstift (Jag äger bara ett knallrött) och en hel del läppglans (Här har jag iaf lyckas samla på mig 3 st!). 

Imorgon ska jag och Linus bråka lite med bredbandskillarna och se till så att vi får igång vårat internet i lägenheten så fort som möjligt och jag ska även ta med mig kameran till lägenheten och försöka ta lite bilder så folket får se hur det ser ut!

En kort uppdatering

Passar på att skriva nu när jag har tillgång till internet. Sen det senaste inlägget har jag: 

- åkt genom hela sverige för att hämta en skinnsoffa och sedan knöka in den i en etta ovanför hamnmagasinet där jag och pojken nu bor.
- Hantverk fick även komma med i bilden då jag fick för mig att sticka en skorstenskrage och sedan komma fram till att 5 garnnystan inte räckte till 1,5m... snarare 50cm.
- Börjat universitetet, går nu skapande musik och har bland annat praktiskinstrumentkunskap, musikensemble och sång på schemat. Superskoj!
- blivit superpepp på att börja repa med bandet igen!

Så det är kort och gott mitt liv för tillfället, nytt boende och ny utbildning och självklart inget internet till lägenheten än så länge. (Norrporten har fått för sig att vi ska betala 250kr för 5Mbit D: D:) Men mer uppdateringar kommer senare när det finns möjlighet : D Hur ser ditt liv ut just nu?

RSS 2.0